در حالی که رئیس سازمان بورس هفته گذشته از تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه از منفی ۲ تا مثبت ۶ و اجرای آن از فردا، ۲۵ بهمن‌ماه، خبر داده و بازه زمانی خاصی را نیز برای اجرای این تصمیم اعلام نکرده بود حالا فقط یک روز مانده به اجرای مصوبه شورای عالی بورس، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، این محدودیت را یک ماهه عنوان کرد.  

بورس

به گزارش همشهری‌آنلاین، هفته قبل شورای عالی بورس برای بازگشت تعادل به بورس تصمیماتی را اتخاذ کرد تا از منفی‌تر شدن هرچه بیشتر شاخص جلوگیری کند. این در حالی است که ریزش بورس طی ماه‌های اخیر ضررهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است به خصوص آن‌هایی که سرمایه خود را از تابستان امسال وارد این بازار کرده بودند تا شاید در شرایط تورمی اقتصاد، حداقل موفق به حفظ ارزش پول خود شوند. 

با شروع روند اصلاحی بازار سرمایه و ریزش شاخص بورس از اواسط تابستان، بسیاری از این افراد حقیقی به شدت دچار ضرر شده و عده زیادی سرمایه‌های ناچیز خود را نیز از دست دادند. همین موضوع انتقادات زیادی را برای مسئولان دولتی و به خصوص وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به همراه داشت. در این میان دعوت مسئولان که از ماه‌ها قبل مردم را به حضور در بازار سرمایه تشویق می‌کردند، نیز مزید بر علت شد تا آن‌ها مقصر این وضعیت شناخته شوند.

اما بالاگرفتن انتقادها موجب شد حسن قالیباف‌اصل ۳۰ دی‌ماه استعفا دهد. وی در نامه استعفای خود، «اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولان به مباجث بازار سرمایه و بروز افت و خیر شدید شاخص کل بورس تهران» عنوان کرد. با جایگزین شدن محمدعلی دهقان‌دهنوی در اوایل ماه جاری به جای او، شورای عالی بورس در جلساتی تصمیماتی تاره برای وضعیت ایجادشده در بورس گرفت تا شاید سهامداران را راضی کند. آخرین مصوبات این شورا و یکی از مهم‌ترین آن‌ها یعنی نامتقارن کردن دامنه نوسان در بورس از منفی ۲ تا مثبت ۶ توانست پیش از اجرا، چند روزی بازار را مثبت کند و حالا باید دید فردا با اجرایی شدن این مصوبه، روند کلی بازار به چه صورت پیش خواهد رفت؟ 

همچنین بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی بورس، این اختیار به سازمان داده شد تا بتواند ناشران را برای انتشار اوراق اختیار تبعی فروش الزام کند. در عین حال، این اختیار به سازمان بورس داده شد تا بتواند حجم مبنا را برای مدیریت بازار در سهام مختلف تغییر دهد. در ضمن، اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اجرای یک ماهه مصوبه دامنه نامتقارن

حالا، یک روز پیش از اجرای این مصوبه، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران زمان محدودسازی دامنه نوسان سهام در بورس بین منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد را یک ماهه دانست و به تسنیم گفت: تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس‌های دنیا نیز وجود دارد و برای کوتاه‌مدت اتخاذ می‌شود. 

سعید اسلامی‌بیدگلی با بیان اینکه مفهوم «دامنه نوسان» به تازگی در بورس ایجاد شده است، ادامه داد: در شرایط عادی ارزش شرکت‌ها بیش از یک میزان، کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کند که این میزان برای شرکت‌های بورسی ۵ درصد بوده است. 

اسلامی افزود: در زمانی که نگرانی‌های جدی برای کاهش ارزش سهام ایجاد شد، رفتارهای هیجانی بیش از رفتارهای بنیادی بر معاملات تاثیر می‌گذاشت و بنابراین پیشنهادِ کاهش دامنه نوسان جدی شد. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه از جمله بنده معتقدیم کلا دامنه نوسان باید تعادل‌بخشی را سهل کند.  

اسلامی در عین حال گفت: در دورانی که رفتارهای هیجانی بیشتر بود و کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار سیاسی و جو اقتصادی صورت می‌گرفت، مجددا پیشنهاد کاهش دامنه نوسان مطرح شد که منفی و مثبت ۲درصد را در بر گرفت. 

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: در نهایت قرار شد دامنه منفی، که کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد به منفی دو درصد کاهش یابد و دامنه مثبت نیز به مثبتِ ۶درصد برسد تا سیگنالی بلندمدت برای باز شدن دامنه نوسان باشد. 

اسلامی افزود: وقتی دامنه کاهش می‌یابد، چالش، فزونی می‌گیرد. اما اگر اتفاقی درباره یک صنعت یا شرکت بیفتد که نیاز به کاهش ۱۵ درصدی داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا بسیاری فعالان بورس مخالف اتخاذ تصمیم بر اساس دامنه نوسان هستند و معتقدند وقتی دامنه نوسان وجود ندارد، رسیدن سهام به قیمت ذاتی، سریع‌تر انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان کاهش یابد ممکن است به کاهش نقدشوندگی سهام منجر شود؛ اما تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس‌های دنیا نیز وجود دارد، برای کوتاه‌مدت اتخاذ می‌گردد. 

اسلامی به بیان دیگر این تصمیم را به معنای اعمالِ نوسان دامنه محدود برای بلندمدت در بازار سرمایه ندانست و گفت: در این میان بیشتر معاملات ناشی از رفتارهای هیجانی بود و حتی وقتی خبر خوبی برای یک شرکت اعلام می‌شد، به دلیل جو روانی منفی در بازار، سهام‌های مطلوب نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شد. 

این فعال بازار سرمایه گفت: تصمیم محدودسازی دامنه نوسان یک ماهه است و به نظر می‌رسد مجموعه تصمیماتی که سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس گرفتند، جو چند روز اخیر را در بورس مثبت کرده است. 

اسلامی ابراز امیدواری کرد بازار هرچه سریع‌تر به تعادل برسد و تصمیمات بهتری درباره دامنه نوسان اتخاذ شود. 

وی خاطرنشان ساخت: نوسانات در ذات بازار سرمایه است ولی بخشی از آن ناشی از اتفاقات بیرونی است. 

اسلامی همچنین افزایش و کاهش قیمت دلار و برخی انتظارات از بورس را خارج از اختیار ارکان فعال در بازار سرمایه دانست و گفت: دولت باید تصمیماتی در جهت ثبات کلی اقتصاد بگیرد تا ثبات را به بازار سرمایه هم باز گرداند.
 

کد خبر 584482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدعلی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    خوب
  • حسین IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    منکه ۲۰تومان با‌هزار بدبختی جور‌کردم‌گذاشتم توی بورس همش به باد رفت. میدونم که این کارا هیچ فایده ای برای مردم نداره ضرری که مردم تو این مدت کردن اصلا جبران نمیشه کسی از مسئولین هم پاسخ گو نیست دولت‌مردم‌رو‌تشویق‌کرد‌به ‌بورس‌ بعد پول مردمو زد به جیب. خدا جوابتونو بده. الهی امین..
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 1
    با افزایش دلار همه قیمت تمام محصولات و فعالیت های خدماتی و مسکن و ماشین و ... افزایش یافته ولی با این تفاسیر قیمت سهام شرکت های مختلف و شاخص کاهش یافته است ، این نشان از بی تدبیری ، دخالت دولت ، جبران کمبود بودجه دولت از بورس و بی کفایتی مسئولان دارد، دولت با دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس کمبود بودجه خود را با زیان مردم جبران نمود، بورس بالا و پایین دارد ولی نه در شرایط فعلی که همه چیز چند برابر شده و پول مردم در بورس روز به روز کاهش می یابد، چرا خودرو و مسکن و .... با افزایش قیمت دلار روند افزایشی داشته ولی پول مردم در بورس روز به روز بی ارزش تر می شود؟!
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    باید بعد از یکماه کاملا دامنه برداشته شود این قانون ۲۵ ساله من دراوردی از این ببعد ۲۵ سال دامنه نوسان برای سایر بازار ها مثل مسکن و ارز و سکه گذاشته شود نا نوسان رشد نداشته باشن